Nieuwsberichten

ISDN Stopt wat nu??

16 september 2018
ISDN Stopt

ISDN stopt. KPN heeft aangegeven net als andere providers de stekker te trekken uit de ISDN 1 en 2-diensten. Maakt u daar als ondernemer gebruik van? Dan zal u op zoek moeten naar een geschikt alternatief.

Hoe weet u dat u ISDN heeft en welke alternatieven zijn er? We leggen het u uit, zodat u ruim voordat de dienstverlening stopt een goede keuze kunt maken voor een betere oplossing. Beter en goedkoper, zodat u deze bedreiging eenvoudig omzet naar een nieuwe kans.

Wat is ISDN?

Wat is ISDN? De afkorting staat voor Integrated Services Digital Network. Het is een verouderde digitale techniek die vooral binnen het bedrijfsleven nog gebruikelijk is voor telefonie. Providers stoppen met de ondersteuning hiervan, omdat er technologisch betere alternatieven beschikbaar zijn. Met name ISDN 1 en ISDN 2 zijn achterhaald.

Hoe kom ik erachter of ik ISDN heb?

ISDN werd in de jaren ‘90 geïntroduceerd als een alternatief voor de analoge telefoonlijn. Veel ondernemers maken er gebruik van, terwijl ze dat zelf niet altijd weten. U kunt op de factuur van uw provider nagaan of u betaalt voor ISDN en daar dus gebruik van maakt. Neem bij twijfel contact op met uw provider en vraag of het gaat om een ISDN-aansluiting.

Waarom stopt het?

ISDN-technologie voor zakelijke telefonie is achterhaald. Bovendien neemt het aantal gebruikers van ISDN snel af, waardoor providers hebben besloten om de stekker eruit te trekken.

Wanneer stopt het?

KPN en andere providers stoppen op 1 september 2019 met ISDN. De stekker gaat dan uit ISDN 1, ISDN 2 en PSTN-aansluitingen. Zodra de dienstverlening is gestopt zal het netwerk volledig worden uitgezet, waardoor het niet meer mogelijk is om daar gebruik van te maken.

Waar moet ik rekening mee houden als ISDN stopt?

U zult een alternatief voor zakelijke telefonie moeten kiezen en tijdig uw huidige abonnement moeten opzeggen. Maakt u net als veel andere bedrijven gebruik van PIN en/of een alarm via ISDN? Dan moet u met een paar belangrijke zaken rekening houden:

1: u gebruikt een PIN-oplossing via ISDN2 (of analoog via CCV/ Equens)

Een analoge of ISDN-verbinding kan geen snelle betalingsafhandeling garanderen. De Betaalvereniging Nederland adviseert u om over te stappen naar IP-pinnen. Dat kan in 3 stappen:

  1. Sluit een overeenkomst af met een PIN-provider. U heeft de keuze uit twee mogelijkheden:
  1. Mobiel pinnen: via GPRS of 3G/4G, vaak op basis van een all-in prijs inclusief de kosten voor mobiel dataverbruik.
  2. PIN-over-IP: via een vaste of WIFI-internetverbinding. Dit vraagt om een internetverbinding met PIN-transport voor de beveiliging daarvan. Dit alternatief biedt de snelste verwerking en meest stabiele verbinding.
  1. Test de gekozen oplossing, om goed na te gaan of deze naar behoren werkt in uw situatie
  2. Zeg uw ISDN-abonnement op, om over te stappen naar Het Nieuwe Bellen. Die nieuwe oplossing maakt gebruik van uw bestaande internetverbinding.

2: u gebruikt een alarm via ISDN2 of een analoge verbinding

Stapt u voor uw telefonie over naar Het Nieuwe Bellen? Dan kunt u ook uw alarmcentrale via internet ontsluiten. U zou eventueel een gateway kunnen gebruiken die het digitale signaal omzet naar een analoog signaal. Houd er rekening mee dat veel verzekeringsmaatschappijen dat niet accepteren. en eisen dat alarmmeldingen vanuit het systeem over een beveiligde (en gecertificeerde) verbinding naar de centrale worden doorgemeld .De kans is dus groot dat u een aparte verbinding met alarmtransport dient te gebruiken.

Heeft u recent een nieuwe alarmcentrale aangeschaft? Dan kunt u waarschijnlijk gebruik maken van doormelding via internet. De centrale stuurt meldingen via internet door naar de meldkamer. Inclusief mobiele back-up, zodat ook uitval van de internetverbinding geen roet in het eten gooit. Hiervoor maakt het systeem gebruik van een mobiele SIM.

Tip: geen mogelijkheid tot doormelding via internet? Er zijn aparte kastjes beschikbaar om dit toch te realiseren. De prijzen daarvoor variëren van €250 – €1.500.

Zodra u een alternatieve oplossing heeft gevonden is het belangrijk om die in uw specifieke situatie goed te testen. Test geslaagd? Dan kunt u uw ISDN-abonnement opzeggen en overstappen naar Het Nieuwe Bellen. U maakt daarmee gebruik van uw bestaande internetverbinding.

Wat zijn de alternatieven voor ISDN?

Het Nieuwe Bellen is een uitstekend alternatief voor ISDN; u gaat dan gebruik maken van een hypermoderne telefooncentrale die in een beveiligd datacenter van CSD Techniek B.V. staat, of met een VoIP centrale bij u op locatie. Met functionaliteiten waarmee u de professionaliteit van uw bedrijf vergroot en het contact met uw klanten aanzienlijk verbetert. En dat ook nog tegen aanzienlijk lagere kosten.

 

Wij van CSD Techniek B.V. komen graag met u in contact om te kijken wat voor u de beste oplossing is.

u kunt ons bereiken op 040 2184008 of per mail op info@csdtechniek.nl